본인이 생각하는 최고의 철도게임은 단연 18XX 시리즈이다. 물론 경험해본 철도게임보다 아직 그렇지 못한 게임들이 훨씬 많지만, 적어도 이 시리즈의 게임만큼 깊은 감명을 준 철도게임은 아직까지 경험하지 못했다.

철도와 주식시장을 절묘하게 그려내면서도, 역사적 배경까지 잘 살려낸 수작들이지만, 결정적인 단점을 가지고 있다. 바로 진입장벽이 높다는 것.

[관련 글 링크]
2007/11/06 - [Boardgame/Train Game (18xx)] - [연재] 쉽게 배우는 1835 - 들어가며
2008/02/19 - [Boardgame/Data Box] - [한글 규칙서] 1835 요약 규칙서
2008/06/30 - [Boardgame/Data Box] - [한글 규칙서] 1861: 러시아 제국의 철도회사들


보드게임에 대해서 다소간의 경험을 가진 사람조차로 처음엔 무엇을 해야할지 어리둥절하게 만드는 난이도도 문제지만, 최소 3~4시간 길게는 10시간을 훌쩍 넘는 Playing time을 요구하는 게임들인지라, 선뜻 손이 가지 않는다는 것이 이 시리즈들의 단점. 게다가 한국에 가장 많이 알려진 1870의 경우, 시리즈의 게임 가운데서도 가장 긴 시간을 요구하는 게임이니, 어설프게 손댔다가 손사래를 친 사람들이 많으리라 본다.

필자의 경우, 1830이라는 비교적 진입장벽이 낮은 게임으로 시리즈에 입문했고, 좋은 분들과 함께 했기 때문에 게임 진행도 상당히 매끄러웠다. 덕분에 18XX의 매력을 느낄 수 있었고, 지금도 그 게임들을 추억하며 흐뭇한 미소를 얼굴에 떠올리곤 한다. 다시 한번 좋은 기회를 제공해준 좋은 분들께 감사의 말씀을 전한다.

하지만 대다수의 사람들은 이러한 높은 진입장벽에 무릎을 꿇는 현실... 이건 전 세계적으로도 공통된 것인지라, 이미 그 매력에 푸욱 빠져버린 사람들은, 그렇지 못하는 사람들을 보며 안타깝게 발을 동동 구르고 있다.

그래서 나온 게임이 바로 18EZ!

대부분의 18XX시리즈 게임들이 숫자 (예: 1861, 1870) 또는 지명 약자 (예: 18EU, 18FL)을 쓰는데 반해, 이 게임은 입문용 게임이라는 걸 강조하기 위해 EASY을 음차하여 작명을 했다.

아직 필자도 해보지는 못했지만, 1단계부터 3단계로 나누어서 천천히 18XX의 구조에 젖어들게 만들었다고 한다. 긱에서 게임을 접해본 이들의 평에 따르면 각 단계별로 1829와 1830의 맛도 느낄 수 있다고 하니, 입문용으로서의 가치 뿐만 아니라 게임 자체의 완성도도 제법 괜찮은 모양이다.

현재 플레이테스트 단계라서 구글의 비공개 그룹을 통해, 자료를 배포하는 중이며 2009년 에센에서는 제품을 발표할 수 있을 것으로 보인다.

구글 아이디를 가진 사람은 쉽게 가입이 가능하며, 가입 즉시 자료를 받을 수 있다.

지금까지 18XX의 명성에 끌렸지만 그 난이도에 좌절을 겪었던 분이나, 제대로 된 철도 게임의 맛을 보고 싶은 분들이라면, 시도해보길 추천하는 바이다.

다음은 해당 그룹에 포스팅된 자료의 출력 팁(What you need to know before printing.)이다.

Files beginning with "NN" are not necessary to print in order to play the game.

 

 There are three versions of the map posted here.

 

 v0.1 measures 18x18 inches. This is an odd size, and would have to be printed out at a place like Kinko's on one oversize page.

 v0.2 is suitable for printing on four 8.5x11 pages, or two 11x17 pages.

 v0.3 is for our European users. It should fit on two A3 pages, or four A4 pages.

 

 The Financial Board will print on 3 pages of 8.5 x 11, or A4

 

 The rest of the files are intended to be printed on 8.5 x 11. If there is enough demand for A4 versions of these, I'll make additional versions of those, as well.

 

 I have included one file that contains most of the cards, and charters. However, there is a seperate file that should be printed on the back of the first page of cards (the Private Companies, and Type 2 trains.) The backs of these cards will show either a brief description of the private company's benefit, or the president's certificate of the Black Line (in the case of the Ebony RR.) Type 2 trains will have a Diesel train printed on the back.

 

  Assuming that you, the playtester, will print the tokens on a label sheet, I have also tacked on 6 game logos. It was my thought that you may want these to stick on the box in which you'll be keeping your copy. If this is silly, or unneccessary, let me know.

 

 If you already own a number of 18xx games, I threw together a graphic tile manifest showing the number of each tile we have in our prototype. It is our aim to include more than enough tiles to prevent being short on anything. If the tile count is excessive (which we think it is) we'd like to cut it down (it costs money to print these things, after all.)

 

 For the bank, we use: 20 x $1 / 20 x $5 / 28 x $10 / 30 x $20 / 20 x $50 / 20 x $100 /  10 x $200 /  12 x $500.

 

 The amounts in the bank vary over the course of the three levels. In level 1, you play without 1, 5, and 500 bills. In level 2 you play with all but the 500s. Full $12,000 bank in level 3. (Of course, we will not be refering to the currency units as dollars, in 18EZ, as it is not set in any specific area. The dollar sign was used generically, here.) I tried to upload the money as one file, but it was, like 70 MB, so I had to seperate them into denominaions. They're rendered in B/W, so you can print each one of them on different colored paper.

 

The rulebook I have included is almost certainly incomplete, but I have been steadily updating it as I get farther along. Please use the discussions feature of this group to point out flaws, and by the time I get the illustrations done, we should have alot of the rules clarified, too.