[K] 보드 위에 그린 세상 ? 1. 쿼리도(Quoridor) 편
 
[구성 및 게임 요령]

게임은 단순함의 극치라 할 수 있다. 9*9의 격자판과 2개의 말, 2칸을 막을 수 있는 20개의 칸막이가 구성물의 전부이다. 각자 말 하나씩과 10개의 칸막이를 가지고, 격자판의 한 쪽을 차지해서 앉으면 준비가 끝난다. 게임의 목적은 서로 건너편으로 먼저 자신의 말을 보내는 것이며, 이를 위해서 자기에게 주어진 칸막이를 효과적으로 활용해야 한다. 칸막이는 격자칸의 가로 또는 세로로 2칸씩을 막을 수 있으며, 상대 또는 자신의 말을 완전히 고립시키는 자리에 놓을 수는 없다. 즉, 돌아서 가도록 할 수는 있어도 아예 막아 버릴 수는 없다.
 
[보드 위에 그린 세상]
 
2차 세계대전 때 소련군을 상대로 핀란드가 꽤 선전한 바 있다. 이 전역(戰域)에서는 꽤 유명한 모티(motti) 전술이 등장하기 때문에, 전사(戰史)에서도 상당히 중요하게 다루어지고 있다. 모티란 장작을 뜻하는 토착어로서, 모티전술이란 스칸디나비아의 험준고령을 이용하여 마치 장작을 패듯이 소련군을 분할하여 각개격파하는 전술을 일컬음이다. 쿼리도라는 게임을 하면서 떠오른 것이 바로 이 모티 전술이었다. 상대로 하여금 양자택일의 상황을 강요하고, 상대의 움직임을 가능한 길게 만드는 것이 쿼리도의 승리전략이기 때문. 쿼리도라는 게임을 하면서, 필자는 다음과 같은 현실의 지혜를 배울 수 있었다.

1.       상대를 장악하고 싶다면, 상대로 하여금 선택의 기로에 서게 하고, 그 선택의 최종 결과는 내가 결정할 수 있어야 한다. 그리하면 상대는 내 의도대로 움직이게 될 것이다.
2.       때로는 내 손으로 내 길을 막는 것도 필요하다. 주로 퇴로를 차단하게 될 것인데, 이는 상대에 의해 선택의 기로에 놓여진다하더라도, 그 선택의 최종 결과에 대한 결정권은 상대에게 넘겨주지 않기 위함이다.
3.       상대방이 이기고 있다는 신념을 심어준다. 자신의 선택에 도취되어 신나게 질주하게 만든다. 그리고, 그가 원하던 바를 거의 다 이루었다고 생각했을 때, 그 앞을 막아버려라. 그럼 그는 좌절하며 내게 복종하게 될 것이다.
4.       위의 조건을 충족시키기 위해서는 상대가 깨닫지 못하게끔 끊임없이 긴장감을 유발시키는 것이 중요하다. 긴장이 느슨해지면, 상대는 자신의 뒤를 돌아보며 대비를 하게 될 것이다.
 
쿼리도를 혹자는 추상전략게임이자 반상전략게임이라고 한다. 하지만, 필자는 쿼리도를 연애술 습득게임이라고 말하고 싶다. 주도권을 쥐기 위해 밀고 당기는 게임 속에서 필자는 남과 여의 미묘한 줄다리기를 느낄 수 있었다. 만일 당신이 이성의 마음을 사로잡지 못해서 고민중이라면, 쿼리도를 통해 그 해법을 찾아보라. 어쩌면 필자보다 더 묘한 연애술을 터득하게 될지 모른다.


[E] The world drawn on the board -- 1. Quoridor

http://www.boardgamegeek.com/game/624
 
[Components and how to play]

The Game is simple itself. A 9x9 coffer wooden board, 2 pawns and 20 wooden walls that can block 2 grids are all of the components of this game. Each player takes 1 pawn and 10 wooden walls and sit in face each other. The goal of this game is sending away my own pawn first. To do so, good using walls is very important. The wooden wall can block 2 horizontal or vertical grids of the board. But, never can block the position that the pawn would be locked up. So you can make your opponent’ pawn go a long way round, but never make him(her) be isolated.

[The world drawn on the board]

In World War II, Finland fought very well against Soviet. (Even they were defeated...) Finland's tactics is very famous in the history of war. It called "Motti." "Motti" is native word means "firewood." So, tactics "Motti" is to divide the Soviet like firewood (tough terrain of the Scandinavia can make to do) and to fight against each small divided part.

Quoridor make me think about this "Motti" tactics. Winnig way is to make your opponent choose one way and to make his(her) way long. I can learn that wisdoms of real world.

1. If you want to control the other person, make him(her) stand the way should choose, and make final decision yours. Then you can control hem(her) on your way.

2. Sometimes, you have to block your way. This blocking may occur on your withdraw way. It'll make your final decision your own, even if your opponent makes you stand the way should choose.

3. Make him(her) think he(she) is on the way to win. make him(her) speed in toxication with the winning. And in JUST front of his(her) winning, BLOCK it. Then, he(she) will frustrate and obey to you.

4. If you want to make all of these condition sure, get him(her) under tension. Unless, he(she) will look back his(her) way and ready to emergency situation.

Someone called it "abstract strategy game." But I want to call it "learning "how to make him(her) fall in love into game." In the game, you and your opponent will struggle for leadership. And it's similar to the relationship between man and woman.

If you are in the agony of ardent love, find the way in Quoridor. Maybe, you can fine the better way than I.